Fundamentalne założenia – Podważ je!

Jeśli podważysz fundamentalne dotyczące sposobu w jaki możesz kształtować swoje życie artystyczne i zawodowe – otworzą się przed sobą nowe wielkie możliwości. 

Artysto! Podważ fundamentalne założenia w odniesieniu do tego co możesz a czego nie możesz robić w swojej karierze 

W świecie muzyki klasycznej (chociaż nie tylko)  panuje wiele ograniczających przekonań, które opinają muzyka ciasno jak gorset i z czasem trudno jest mu w tym funkcjonować w zgodzie ze swoim potencjałem, wykorzystując możliwości, które mógłby wykreować, ale nie może, bo ledwie oddycha.

Jeśli podważysz jednak fundamentalne założenia – masz przed sobą nowe wielkie możliwości. 

Oto kilka wybranych przeze mnie ograniczających przekonań, które moim zdaniem uwierają i ograniczają szczególnie mocno:

– Artysta nie nadaje się do prowadzenia firmy

Chcę tutaj zwrócić Twoją uwagę na fakt, że Twój talent i wiedza mogą  zaistnieć i zyskać formę niezwykle atrakcyjną nie tylko poprzez granie. Wiem o tym, że dla wielu muzyków jedyną formą zasługującą na uznanie jest koncertowanie w dużych salach koncertowych. 

Ale uwierz mi, ze stworzenie wspaniałej firmy, która daje spełnienie, dobro, zarabia jest równie wartościowe.  Oczywiście nie każdy jest stworzony do budowania firmy i własnej marki. Ale może się tak zdarzyć, że Ty właśnie jesteś. Wiele rzeczy przecież robimy pierwszy raz. Skąd ktoś może wiedzieć, że do czegoś się nie nadaje, jeśli tego nie robił. 

Osobiście uważam, że w połączeniu z wykorzystaniem nowych technologii to właśnie biznesowy sposób działania rodzi największe nowe możliwości dla muzyków.

Jako przykład artystki, której kariera i działalność w świecie muzyki zupełnie odbiega od standardu obowiązującego w branży jest Karolina Borner. Prezeska Vocaly Pro i twórczyni Vocally, aplikacji mobilnej do treningu głosu opartej na sztucznej inteligencji z zastosowaniem w nauce śpiewu, logopedii, foniatrii i psychologii głosu. Swoim rozwiązaniem zyskała już uznanie zarówno pedagogów, jak i inwestorów. Była jedną z pierwszych pracowników Koźmiński business hub, gdzie koordynowała hackathon Leothon czy Ranking Odpowiedzialnych Firm – Start-upy Pozytywnego Wpływu. Piosenkarka, autorka tekstów, wspiera w treningach wokalnych aktorów i wokalistów. 

Inny przykład: 

Music Hub, założony przez Olgę Szyłejko, wokalistkę, kompozytorkę i songwriterkę. Absolwentkę bostońskiej uczelni muzycznej Berklee College of Music, na której ukończyła wokal jazzowy oraz kompozycję i produkcję muzyki. 

Poza działalnością artystyczną i koncertową Olga w styczniu 2017 roku założyła szkołę muzyczną Music Hub Academy. Inspiracją do stworzenia takiego miejsca było pragnienie zrzeszania ludzi, którzy chcą zgłębiać wiedzę i umiejętności muzyczne niezależnie od wieku, poziomu czy stylu muzycznego, który lubią. Amerykańskie podejście do edukacji muzycznej w szkołach stawia na grę w zespole i umiejętność pracy w grupie. To daje dzieciom cudowne umiejętności społeczne. W Music Hub mocno stawia się na pracę w zespole a ambicją szkoły jest rozwijanie pasji. 

W przeciągu ostatnich pięciu lat Music Hub otworzyło już dwie prężnie działające placówki – na Powiślu i Wilanowie, które łącznie liczą dziś 300 uczniów. Szkoła od początku istnienia współpracuje również z Akademia High School – prowadzony jest tam zespół szkolny, zajęcia indywidualne oraz przygotowujemy uczniów do brytyjskiej matury z muzyki A-Levels.

Music Hub jest również partnerem organizacji ABRSM oraz przygotowuje uczniów do egzaminów na międzynarodowe uczelnie muzyczne. Wśród absolwentów mamy obecnych studentów renomowanych uczelni muzycznych na całym świecie – Berklee College of Music w Bostonie, Guildhall School of Music & Drama w Londynie czy Guilford School of Music & Dance.

– „Tam jest za dużo ludzi” 

Często rezygnujemy ze swoich marzeń i pomysłów z obawy przed konkurencją. Myślimy – „tam jest za dużo ludzi”. W praktyce może się okazać się, że to nieprawda. Dobrze się przyjrzyj. Wielu muzyków działa podobnie, rutynowo lub niekonsekwentnie. Działaj inaczej. Nie ścigaj się w „czerwonym” oceanie. Szukaj własnego „błękitnego”. Być może będzie to wiązało się z sięgnięciem po rozwiązania, o których wcześniej nie myślałeś. 

– „Tak się nie da”, „To się nie uda”, „Tak nie wolno”, „To nie będzie wysokiej jakości”

Konkurs pianistyczny online? Niemożliwe! A tu proszę: jednym z pierwszych, jeśli nie pierwszym na świecie jest @InternationalCochranPianoCompetition. Świetnie rozwijający się, przyciągający setki pianistów.

Koncerty wysokiej jakości takie jak Klasyka na Koszykach organizowane w przestrzeni komercyjnej z muzyką poważną, na którą przychodzą tłumy i słuchają jej popijając sobie wino?

Fundacja Julian Cohran Foundation, która w swojej ofercie ma cały pakiet niezwykle oryginalnych przedsięwzięć jest aktualnie jedną z najbardziej rozpoznawalnych organizacji promujących kulturę i muzykę klasyczną w Polsce, a tworzą ją młodzi muzycy, pełni pasji i rozmachu: Jakub Fiebig i Karolina Sajniak –Drzyzga. 

– Zarabiać na koncertach online? Oczywiście

Jako pierwsza na świecie instytucja strategię digital marketingową stworzyła i wdrożyła z sukcesem Philharmonie Berlin. Hania Rani stale sprzedaje swoje koncerty online.  Ja osobiście regularnie kupuję spektralne teatralne online skierowane do dzieci z myślą o moich synku. W ostatnim spektaklu teatralno-muzycznym  w jakim brałam udział obecnych było 850 rodziców, spośród których 85 wykupiło kurs online dotyczący rozwoju kreatywności poprzez warsztaty teatralne za 270 zł, co dało artystom ponad 22 tys zł przychodu w ciągu 1 dnia. 

– Zdalna nauka gry na instrumencie? 

Co to za pomysł? Nie do pomyślenia jeszcze rok temu a tu proszę. Na polskim rynku cudownie rozwija się Szkoła Pianina założona przez Marka Zacharewicza i Dominikę Burzyńską, za którymi stoi edukacja artystyczna. On pianista. Ona oboistka.

Lekcje muzyki powinny odbywać się 1 na 1. Tylko wtedy można je uznać za wartościowe. A tu proszę – to kursy online. Szkoła liczy 4500 klientów po blisko 3 latach działalności. 12 000 subskrybentów. Przychody roczne sięgają siedmiu cyfr. Nie ma budynku, ponieważ jest to przedsięwzięcie w całości online. A na dodatek skalowalne i dające przychód pasywny. 

– Edukacja muzyczna nie tylko dla dzieci i profesjonalistów?

Dotychczas edukacja muzyczna kojarzyła się muzykom głównie ze szkołą muzyczną I lub/i II stopnia. A co z dziećmi, młodzieżą i DOROSŁYMI, którzy lubią muzykę i z wielu różnych powodów bardzo chcą nauczyć się grać na jakimś instrumencie? Jednak w 40 mln kraju nie wszyscy mieszkają w mieście ze szkołą muzyczną, mają dostęp do nauczycieli prywatnych. 

Zauważenie tych dwóch rzeczy: że atrakcyjnym klientem w zakresie edukacji muzycznej są nie tylko małe dzieci, ale również dorośli, którzy chcą jej dla własnej przyjemności oraz że edukacja zdalna w tym przypadku jest pożądana, pozwoliło na stworzenie naprawdę ciekawego i dochodowego przedsięwzięcia muzyczno-edukacyjnego. 

Ciekawe ilu nowych melomanów może pojawić się na koncertach dzięki Szkole Pianina?

– Koncert z wykorzystaniem zaawansowanych animacji digitalowych? 

Projekt  The Nutcracker and I Alexandry Dariescu z całą oprawą promocyjną zaowocował kilkuletnią już trasą koncertową w największych salach koncertowych, gdzie Alexandra kreuje nie tyle koncert co wręcz spektakl muzyczno-taneczno-animowany z wykorzystaniem nowych technologii i z udziałem tancerki baletowej. Propozycja przyciąga rocznie 80 tys widzów. A na dodatek w 90 proc. publiczność jest poniżej 60 roku życia, co ma niebagatelne znaczenie dla sal koncertowych.

– Orkiestra, która gra z pamięci?

Na stojąco? Uśmiecha się? Gra bez dyrygenta? Bez krzeseł? Wykorzystując całą przestrzeń sali koncertowej? Podczas występów do publiczności, mówi do niej? Zaprasza do współpracy artystów z wielu innych dziedzin sztuki ?

Aurora Orchestra – uznana na najbardziej innowacyjną orkiestrę świata, która gra 80 koncertów rocznie na całym świecie. To właściwie nie orkiestra tylko teatr orkiestrowy. 

STEGREIF.orchestra – międzynarodowa grupa 30 młodych, wszechstronnych muzyków o różnym pochodzeniu muzycznym, która w sposób wyjątkowy tworzy nowe sposoby podejścia do muzyki klasycznej dla siebie i publiczności. 

Obie orkiestry wciąż eksplorują nowe światy dźwięku i sposoby prezentacji muzyki klasycznej, tworząc niezwykle oryginalną, innowacyjną i niespotykaną ofertę koncertową zawsze dając publiczności wyjątkowe wrażenia koncertowe. 

Tych przykładów jest dużo więcej. 

Pomyśl, że nic nie jest by trwać. Wszystko się zmienia. Podważenie tego, „co było zawsze” i „że tak się nie da” jest Twoją wielką szansą na to, aby wybić się i zaproponować rynkowi coś wyjątkowego. 

W karierze artystycznej trzeba sobie się wymyśleć. Aby tak się stało warto szukać inspiracji i pomysłów. 

Szukanie oznacza czynność nie stan. Zatem wymaga zaangażowania. Szukać można na wiele sposobów. Czytając, wyszukując informacji w google, bywając na ważnych wydarzeniach branżowych muzycznych i pozamuzycznych. Szkoląc się. Studiując nowe kierunki, które odpowiadają Twoim zainteresowaniom i mogą być ciekawym uzupełnieniem muzycznego wykształcenia. 

Powodzenia!

Jeśli chcesz spojrzeć na nowo na swoją muzyczną karierę, zainspirować się, poznać nowe możliwości zawodowego funkcjonowania – weź udział w inspirującym Program rozwoju zawodowego i artystycznego Marka Artysty Muzyka – Masterclass by Anna Proszowska-Sala. 

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Moje zadanie to wyzwalanie potencjału twórczego, kreatywności i tworzenie skutecznej strategii, by osiągnąć obrane cele. Połączenie osobistych doświadczeń zawodowych ze świata sztuki i biznesu pozwoliło mi na stworzenie usługi o unikatowej wartości i zaoferowanie wolnego od stereotypów i schematów spojrzenia z nowej perspektywy na zawodowe możliwości.

Kategorie

Najnowsze wpisy

Skontaktuj się ze mną

Napisz do mnie używając formularza poniżej:

Dane osobowe zawarte w formularzu będą przetwarzane przez ANNA PROSZOWSKA-SALA, CLARITY VALLEY ANNA PROSZOWSKA-SALA, ul. Józefa Brandta 26, 05-820 Piastów w celu udzielenia odpowiedzi lub załatwienia Twojej sprawy. Jeśli udzielenie odpowiedzi będzie wiązało się z przesłaniem informacji marketingowych, przez wypełnienie poszczególnych pól formularza wyraźnie potwierdzasz zgodę na przekazanie Ci informacji o wybranych produktach lub usługach na podany przez Ciebie adres e-mail lub numer telefonu. Możesz cofnąć zgodę w każdym momencie bez podawania przyczyny, lecz bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania przed jej cofnięciem. Przysługują Ci prawa na podstawie RODO, m.in. prawo do dostępu do danych, do sprostowania, do zapomnienia i do ich przenoszenia. Pełną informację o Polityce prywatności RODO znajdziesz tutaj.

Dziękuję!

Otrzymałam wiadomość i skontaktuję się z Tobą najpóźniej w ciągu 48 h.