Myślenie kategoriami budowania marki artystycznej jest myśleniem przedsiębiorczym, z szerszą perspektywą. To STYL w jakim Ty jako artysta możesz realizować siebie, zarządzać swoim życiem zawodowym i wizerunkiem na rynku sztuki, kultury i biznesu.
Wszędzie tam, gdzie masz do czynienia z konkurencją, koniecznością zabiegania o uwagę odbiorców, budowaniem poparcia dla swoich idei, kreowaniem potrzeby na to, co oferujesz sięgnij po ideę marki. Marki były i są budowane od setek lat (tak!). W ciągu ostatnich dziesięcioleci koncepcja marki poszerzyła znacząco swoje oddziaływanie i objęła zarówno instytucje jak i osoby, w tym również sztukę i samych artystów.
Zastanów się: Czy artysta muzyk, zespół, orkiestra, instytucja kultury, festiwal muzyczny, szkoła muzyczna, firma artystyczna ma konkurencję? Czy musi się wyróżniać? Czy praca muzyka lub działalność instytucji jest jakoś powiązana z publicznością i odbiorcami, których może być np. coraz mniej?
Na każdym poziomie i w każdym obszarze rynku muzycznego funkcjonuje wielu podobnych do siebie artystów, zespołów, instytucji. Wyróżnienie się staje się koniecznością jak i szansą na zdobycie uwagi i przewagi. Wyróżników marki jest wiele: możesz mieć wyjątkowy signature style, repertuar lub sposób komunikacji. Możesz być artystą innowacyjnym, który robi coś, czego nikt jeszcze nie zrobił lub łączyć coś pozornie ze sobą niepołączalnego, czy robić coś znanego w nieznany dotąd sposób.
Marka artystyczna to kombinacja wrażeń, skojarzeń, emocji, opinii, które pojawiają się w umysłach ludzi na widok lub wspomnienie konkretnego artysty, które odróżniają go od podobnych mu ludzi i skutecznie wskazują na oczekiwane korzyści płynące z kontaktu z nim. Ta definicja jest adekwatna oczywiście do zespołu, firmy, fundacji czy orkiestry.
Jest ogromna różnica pomiędzy byciem zatrudnionym tu czy tam, realizacją projektów (jednego po drugim, bo są „granty do wykorzystania”), czy prowadzeniem takiej czy innej formy własnej działalności gospodarczej a budowaniem własnej marki.
Jak powiedział jeden z największych twórców marek, reklamy i komunikacji marketingowej na świecie – David Ogilvy – „Każdy głupiec potrafi coś sprzedać, ale trzeba wielkiego talentu, wizji i determinacji, aby stworzyć markę”. Zatem wydaje się, że dla artystów, dla których tworzenie to codzienność – proces budowania własnej marki (czy to artystycznej, edukacyjnej czy artystyczno-biznesowej) w konkurencyjnym świecie powinien być procesem niezwykle ciekawym, naturalnym, inspirującym, dającym wiele wyzwań i nowych doświadczeń.
Korzyści z budowania marki
Jest wiele korzyści związanych z takim podejściem do rozwoju kariery, w którym działasz i myślisz kategoriami marki artystycznej.
- Kiedy kierujesz się budowaniem własnej marki, zaczynasz działać na swój rachunek, zgodnie z własnymi aspiracjami, standardami i pasją. Znaczenie Twoich marzeń i aspiracji jest tutaj kluczowe, ponieważ to od nich zaczyna się wyznaczanie Twoich prawdziwych celów zawodowych i osobistych.
- Do budowania marki artystycznej konieczne jest zwiększenie osobistej samoświadomości. Dzięki niej będziesz wytyczać sobie kierunek swojej kariery i stawiać sobie wyzwania. Nie będą robić tego inni: środowisko, branża, znajomi. Nikt nie będzie wyznaczał Ci granic – tego co Ci wolno, a co nie, bo to Ty będziesz kreować swoją zawodową przestrzeń.
- Myśląc kategoriami Ja – Marka, poszerzasz swoje poczucie własnej wolności i niezależności zawodowej
- Zyskujesz bezpieczeństwo wynikające z posiadania przemyślanej własnej koncepcji siebie, swojego powołania i własnej strategii
- Świecisz własnym światłem, nie odbitym!
- Umożliwiasz sobie świadome komunikowanie swojej historii, misji po to, aby budować poparcie dla swoich celów i działań
- Możesz zaznaczyć swoją obecność i swoje „ja” w roli artysty, eksperta, lidera, ambasadora zmiany
- Dajesz sobie gwarancję rozwoju osobistego, tym samym budujące kapitał życiowej i zawodowej reputacji
- Dzięki stałej refleksji i kontroli swojej kariery możesz podejmować lepsze, mądrzejsze decyzje
- Poszerzasz spektrum własnych możliwości i nadarzających się okazji tym samym zwiększasz własne szanse na polu zawodowym
- Marka pozwala Ci zyskać wartość w oczach instytucji, pracodawcy czy też partnerów i współpracowników
Siła marki artystycznej
Jest kilka czynników absolutnie kluczowych, które wpływają na siłę marki artystycznej. To oczywiście umiejętności, wiedza, doświadczenie, to co dana marka ma do zaoferowania. Sposób prezentacji na scenie i poza nią. Jednak to co najważniejsze to emocje jakie wywołuje dany artysta, pedagog, firma czy zespół oraz jakość komunikacji i budowanych relacji z innymi, szczególnie z publicznością, odbiorcami.
Strategia Marki Artystycznej
Strategia budowania Twojej marki artystycznej to w dużym uproszczeniu droga jaką musisz przejść od punktu A, do p. B.
Punkt A to punkt wyjścia. To miejsce, w którym jesteś TERAZ ze swoimi emocjami, przekonaniami, doświadczeniami, tym co Cię hamuje i co pcha do przodu. Wymaga pogłębionej analizy i wyciągnięcia wniosków.
Punkt B jest wyrazem Twoim aspiracji i marzeń. Również musisz go właściwie określić.
Strategia jest drogą, planem kreowania Twojej zawodowej przyszłości obejmującym pewne cele główne, pośrednie, etapy, działania. Strategia marki artystycznej zakłada, że w dłuższej perspektywie odniesiesz sukces, którego definicję musisz sam stworzyć.
Jest wiele osób, które twierdzą, że nie potrzebują strategii ani marki, żeby dobrze funkcjonować na rynku. Ich strategią jest uczenie się na popełnianych błędach. Nie wiedzą ile „piłek” po drodze pogubili nie działając strategicznie. Po wielu latach nadal zbyt wiele wokół siebie nie zbudowali lub utknęli w miejscu. Nie wiedzą kim jest ich odbiorca, klient? Jaką wartość oferują? O czym właściwie mają pisać w tych swoich kanałach np. w mediach społecznościowych? Co mają zrobić, żeby mieć więcej zamówień, sprzedać więcej płyt, mieć więcej uczniów, studentów?
Istnieje także inny typ – to osoby, artyści, zespoły świadome, które wiedzą, że bez strategii po kilku latach nawet dynamicznego rozwoju nastąpi jego spowolnienie i że muszą mieć jakiś sensowny plan. Wiedzą, że budując markę silną, pozytywnie kojarzoną, komunikując się z rynkiem i publicznością mogą osiągnąć więcej, oddziaływać dalej i mieć większy wpływ.
Myślenie strategiczne w połączeniu z myśleniem w kategorii marki pomaga w budowaniu sprawnie działającej przestrzeni zawodowej, projektowaniu drogi artystycznej, przedsiębiorczej oraz kreowaniu nowych możliwości i perspektyw.
Jeśli jesteś w takim momencie swojej kariery artystycznej, w którym chcesz zmiany, stworzenia nowego planu działania, poszerzenia dotychczasowej perspektywy – zobacz, czy Indywidualny Program Rozwoju Kariery Artystycznej jest odpowiedzią na te potrzeby.
Stworzyłam ten Program z myślą o muzykach, którzy chcą od życia zawodowego więcej. Włożyłam w niego całe serce, doświadczenie, wiedzę. Zapraszam.
0 komentarzy